klik secara gumpalan please

Monday, January 28, 2013

doa yang baik untuk ah soh si penjual durian

assalamualaikumm..
tak semua perkara kita buatt tu dapat diselesaikan on time. kalau takde kebenaran dari ALLAH swt, takde jugak lah jawabnya penyelesaian.
but the important things is. jangan lupe berusaha. *ingatan buat diri sendiri*
so, untuk merelialisasikan impian dan usaha aku.
kena lah aku usahakan pegi ke bank untuk bank in deposit bayaran projek
"runaway" aku kuikuikui..

so, petang tadi pukul 5 gitu, aku pegi lah drive nak bank in ceritonya.
at last sampai sane, diesebabkan ketidak ketahuan aku. baru aku tahu yang mesin deposit maybank.
amik "wang besar-wang besar"
ok..aku baru tahuu.
so aku pulak, entah tetibe boleh bawak duit genap-genap sebab mmg targett.
"ok lepas bank in, nak balikkk tengok "hingga hujung nyawa".

nak jadikan cerita, aku bawak 75hennget..
nak bank in rm55.
dalam wallet ada sekeping not 50 dan 3 keping 5hinggit =rm75 kan?
so, noob punye pasal, aku budget bolehlah bayar rm55 genap macam tu. rupenya. kena masukkan "wang besar" duit kecik kena rejek -.-"..
so kalau paling kudus pun, aku mesti bank in rm60..
tapi mmg sangat sadis macam cikedis. aku igatkan duit aku tak laku... rosak ke? masuk rm5 tu masukk kat mesinn buat  bersekian kali dan berdas2 mesin tu ngap -keluar-ngap keluar.
-,.-" berkoyan-koyan pulak org time tu.. due tiga kali buat tak boleh. baru aku perasan (˘_˘")
"wang rm 100,50,10" is allowed .arghhh! sadisnyeeeeee..
keluar buat muke poyo-poyo jalan kedepan, yeahhh, jangan pandang belakang hingat tu..
macho kena jagaaaa.

so, nak jadikan lagi cerita.. aku nampak lah ada seorang makcik melayu jual beger.
muke bapak main manis bila aku datang. "ye dik? beger ape? *muke senyumm sampai ke telinga..
aku cakapla, cik saya nak tanye ada duit rm10 tak? nak tukar dengan rm 5-5 saya nk bank in,taklehhh.. tak habis aku explainnnn :(

muke makcik sombroyong tu macam nk telan aku weyh..
"takde!" kemain lagi jeling akuu. gulppp
eeee rasa nk lastik je hidung makcik tu..
tak pyh buat muke bertambh hodoh boleh tak?
*aku bukan pertikai muke die taw* just sombong sangattt..
cakaplah takde, ish kalau aku kurang ajar tu boleh acccept der. ni melampau nau plak.
aku rasa macam hina sangat pulak >,<" .. die boleh buat muka dengan aku tu, yg aku tak tahan. mentang-mentang aku ni pakai sneakers dengan jersi chelsea je.
takpo-takpo nnt tuhan balas. tapi aku nak gtaw, aku berkecil hati jugak. tak kireee -.-"
sombong bebeno. -.-"

then, aku masuk jugak 2,3 kedai nak tanyee. tapi semua macam bzzzzz. ramai pulak customer mereka..
at last, aku nampak ade sorang ah sohh(makcik) jual durian.
ok fine, aku dah ready kalau hati aku sentap lagi.. nak balik teruihhhhh.

"aunty, saya nak tumpang tnye. saye ada  rm5-5 nak tukar dengan rm10 sekeping.. ada tak?
saye nak bank in tapi tak boleh sebab rm5 mesin tu taknak..
*panjang aku explain, die senyumm je.. dia hulur dekat aku.. aku syukur gileeee-gilleee rasa cam nk lari beriramaa nk tunjuk happy nye akuu.

sooo, aku tengok duit aunty ni pun macam takde hrapan pun. duit tu elok just macam lame sikit, senang cerita buruk sikit lah..
tapi takpe, aku cuba jugak. bismillah ramai kali dah. tapi tak boleh jugak.
ok fine, mmg takde rezeki aku.. org dalam tu semua tgok aku.. okey-okey tak kisah lah nak cop aku ape pun. dia tak tahu ape dan kenapa kan? so lantak lah.

and then, mmg aku akui, terkilan jugak sikit-skit, tapi pikir-pikir balik.
takpe-takpe bukan rezeki aku hari ni. lepas tu, ade jugak org nice dengan aku..
seronok sikit rasa..
tak kisah lah makcik kalau jual beger puluh ratus pun, kalau sombong tak kemana.. saye tak suke cara makcik, if tak suke cara saye, and nak anggap saye tipu bagi duit palsu, hekk
ape dapat? rm 10? nak beli dinner set KFC pun tak lepas lah -.,-"..

tapi, pada ah soh penjual durian, anda still great..
terima kasih sebab takde prasangka buruk pada saye..
doa saye, semoga jualan anda mendapat keuntungan..
dan selalu diberi kesihatan yang baik dan mendapat hidayah petunjuk yang baikk.
in sha ALLAH..


Kod Rujukan Soalan

0sdf4

Hukum Berprasangka Buruk

Soalan

assalamualaikum..saya ingin bertanya apakah hukumnya jika kita berprasangka buruk terhadap orang lain?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Umat Islam disunatkan supaya banyak berprasangka baik terhadap semua orang supaya hormon-hormon positif akan mudah terbentuk  di dalam tubuh badanya bagi membolehkan  badan dan akalnya  menjadi manusia yang baik dan sejahtera.
Justeru adalah berdosa jika seseorang itu yang ada prasangka buruk terhadap saudara seagama lebih-lebih lagi kaum kerabatnya sendiri.
Panel sarankan agar anda cuba didik dan latihlah diri sendiri supaya mengamalkan sifat suka berprasangka baik terhadap semua orang.Wallahua'lam.


sumber:
cek hukum-hukam agama :) klik ramai kali taw..

cek sini jugak kalau nak kesahihannya..
ilmu ALLAH klikk jangan tak klikkk.

malas nak type dah. ngeee. ok wasalammmm



No comments: