klik secara gumpalan please

Saturday, January 28, 2012

aku rajin aku rajin aku rajin

assalamualaikum...
aku lapar- aku lapar-aku lapar.......(sampai no terakhir...aku lapar...)
semalam pukul 1 pagi ratah milo xhingat sebab tensen sangt. waaaaaaaaaaaarrrgghhhhh! tension sebab ape?
sukahati akulah nk tensen tetibe seronok. =,=" sewel ape. seronok  tension? aku tipu jelah.. aku mmg tension..malm tadi aku pas magrib, mmg tetibe mata rasa macam panda.. hitam bawah mata. dan mengantuk tahap xhingat level bape dah.. aku belek-belek cermin seblum tdo.. warghhhh~ mate aku....merah dah macam ape.. aku tdo 3 jam je... =.=' tapi yang penting mata aku xnak padam.. sian aku.. T-T..
tapi lepas magrib tu zZZZZZzzzzZZZZZZZzzzzz... tapi sampai kol 12.30 je pagi je =.="
banyak aku nk cerite ni.. tapi aku post satu-satu.. aku nk sambung meroyan ni...

aku lapar-aku lapar-aku lapar-aku lapar-aku lapar...(sampai no terakhir...aku lapar)
pepagi ni tetibe aku terbayang masakan semalam mak aku :'( demmm! shedap..... aku seronok giler makan.. aku makan banyak sampai lupe aku berdiet.. demmm, demmm demmm.. tapi aku teringin nak makan lagiiii...
oleh yang demikian aku, seronok nk share resipi ni (: baik kan aku.. * winkwink*mate kelip cecomel..

so harini, aku sebagai juri *sebab tukang makan je.. nk share resipi yang membuatkan aku seronok  dan beronok-ronok secare berjemaah.. dengan mengeSHARE resipi ini.... :")

PAPRIK PAHANG 
*walaupun buat kat melaka. tapi katenye resipi ni dari pahang.. tapi yang ajar mak aku org melaka gak. tak faham mane datangnye pahang nye :") .. *saje buat benak pepagi ni.. dah name pun resipi dari pahang saje, nk wat org meluat bace ulang-ulang. hohohoh :")

bahan-bahan...
1) ayam goreng+udang (Y-Y time ni udang xde. sebab xfresh katenye.. so ade ayam je..) *tapi sedap ..hik
2)cili padi
3)bawang merah
4)bawang putih
5)kunyit
6)serai ketuk- 2batang
7)asam keping
8)gula melaka@ gula kebong.. aku duduk melaka so, pakai gule melaka.. =B korang pakai gule pasir pun ok je, mak aku cakap. jnji manis...
9)limau purut
10)sayur-sayuran
*kacang pis (bukan peace no war)
*jagung comel (yang kecik tu, aku panggil die jagung comel dari aku kanak-kanak hingusan lagi, sampai sekrang xtaw ape nme yang sebenarnye...heeee~)
*lobak merah

cara buatnye...
1)bahan, 2,3,4,5 diblender dan dikisar halussss~
2)pastu tumis lah bahan dah dikisar tadi.. caranye.. baling je. ikut suka hati kau dan aku.. mak aku baling je dalam periuk, so aku tak taw nk tetapkan :D, mak aku kate ikut sukatan korang lah (: yang penting hati kena ikhlas bila nak masak.. kalau xpercaya korang try ar... inilah namenye air tangan ibu. *winkwink muke bangga..
3)pastu masukkan bahan-bahan lain.. aku xperasan masuk ape dulu.. tapi masuk je semua, ingt pesan JURI*akulah tu) hati kena ikhlas.. dan korang masak-masaklah sampai empuk... HOHOHOHO..
bila kau rasa dah mask dan puas hati.. korang hidang dan cer RASA.. kalau sedap komfem ati kau ikhlas.. kaLau xsedap. jgn luper cuba lagi masa akan datang..HEHEHE..
eh, lupe garam letak sikit ye.. bagi perasa tu cukup,complete dan lengkap..

dan pepagi ni, aku dah stat lapar T-T.. dan aku juz mampu wat cekodok.... aku saje seksa perut aku dengn bercerita pasal makanan.. dah lapar ni, aku baham cokodok ni pun sedap. dahlah seronok.. apatah lagi terseyum nikmat makan. jemput makan cekodok ye... selamat mencuba (:

p/s: dalam beronok-ronok aku melalut, try ar masak dalm keadaan hati anda ikhlas.. sebab resipi ni mak aku try for her 1st time. so why not korang cuba gak.. redah je.. jnji ade rasa. ingt ye yang penting hati mesti cantik mase masak. insyaALLAh semua jadi dan seronok bile makan  :B
dan satu lagi. mak aku free ajinomoto ok. katenye. xori pakai pakai AJINOMOTO.. sian pak ajinomoto. ekekekekee. :B

even mak aku jarang masak.. tiap kali masakannye. amat menyeronokkan.. sebab maknan yang sedap datang dari hati yang ihklas :D
tajuk aku rajin kat atas, sebab, aku nk gtaw aku rajin masak cekodok pepagi subuh. AHAHAHA :) aku xpakar dalam memasak :B but doakan one day, aku hebat memasak. hehehe
seronok kan? heeee~ chowwww~
^.^V


No comments: