klik secara gumpalan please

Tuesday, March 13, 2012

main masak-masak.. bersama chef aya..


Assalamualaikum..
salam magrib. Sementara tggu masuk magrib ni haa. Dan aku nak hupdate ni.
dalam minggu ni banyak nak cerita. Banyak gak aku nak bebel..Dari gembira sehinggalah cerita yang tangkap pilu ala-ala ombak rindu gitu.. 

actually kan.. hehehe aku kan..:”)
aku mengantuk ni.. sangat mengantuk.. T-T huhu.. dah tersengguk-sengguk dah ni.. syaiton pakai gam gajah kot dok tepek kat mata aku ni.. oi syaiton.. eeee.. lempang nak huhu T-T

tapi sabau noh. Pas magrib aku nak libas tdo. Pastu bangun dalam pukul 10 ~..~ baru aku nak isya”
yelah kang aku kalut2 nak isya time mate xleh buka ni. ade gak aku tertdo time sujud nnt. Sejujurnya. Perkara tu pernah berlaku :”)hikhik*buat malu nok*
ahhhh.. pedulik ni nak pokus kni..
arinikan, aku main masak-masak. Yeahhh!*menari mencucuk langit*
kau ade? Xde xper. Aku ade. Kau xde.. cam biaselah duk diam-diam.
dan biarkan hamba mengupdate terus terusan..
ok.. harini chef aya. Memasak.. eh aku rasa xsesuai dengan ayat memasak. Tapi lebih ngam dengan ayat
"main masak-masak.."
entah mmpi ape? Aku dapat hidayah pertunjuk. Nak masak-masak bagai. Omh! Aku sangat rajin tetibe..
aku bagun tdo tadi pastu,dengan baju tdo aku ni jugak.. keluar rumah..adoii mate xleh bukak pulak cahaya matahari ni. dia dah hantar signal sekrang dah pukul12 mak enon oii. kau baru bangun padan muke..! hekhek
aku bangun pukul 10.30am.. pastu krooh krooh balik.. sampai kol 11..hekhek
aku xingt semalam aku tertdo Q.q mahap lah yang menunggu:">
mahap gak yang ade bercakap sorang-sorang sebab dah tdo macam dah 10tahun juta lemen aku xtido
ZZzzzZZZZZ..
so, sambung balik pada yang matahari tadi tu..
aku keluar rumah kol 12tenghari tu bukan nak pergi berjimba-jimba pung~. ~
tapi aku keluar, sebab nak kutip serai dengn cili padi lah..
sebab harini. aku jadi chef two kat dapur*muncung kedepan*

yelah kak nab-kak eton sumer. arini chef two nak masak ni.. kau taw masak ape?
"udang masak lemak cili padi"
..hekhek.. aku tawlah korang yang dah hebat, tergelak-gelak sengih-sengih kan? sebab aku baru level satu.. nak belajo masak.. yelah nok. aku xrajin dok dapur. kalau dlu masa kecik-kecik aku dok dapur pun sebab mak aku ajak aku borak-borak je. sebab mulut aku ni, lagi laju dari kje aku buat. hakhak :B
bile ade aku. ilanglah mengantuk die. sebab ade radio banyak mulut cam aku. ekekeke :)
ok pokus kat masak-masak hari ni.. aku sebenarnye, secare jujurnya xreti pun masak. hakhak. aritu baru je belajo masak asam pedas.
maksud aku xpandai masak tu, aku xpernah buat sorang-sorang lah. just jadi pembantu dapur je. hakhak
so harini, dengn segala effort yang ade..
aku bangun tdo, terus buka "PAK GOOGLE" ni haaa. cari resipi. hekhek..yang ade dalm freezer cuma udang yang sedang2 dan besor tu je..
 so terjumpalah resipi ni ...
aku xleh nak letak link die. sebab aku ingt aku follow ke x. hekhek
tapi barang-barang nye ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

600g udang
sebiji bawang kecik
10biji cili padi
2 batang serai ditumbuk
kelapa sebiji (3cawan santan)
1inci halia

cara-cara membuatya*bajet hebat ni*
1)udang dibersihkan,,
2) halia, garam dan cili ditumbuk haluuusss~.pastu baru letak bawang seketoi tadi(aku pakai blender je tadi.hekhek) so sumbat je sume  dalam blender,pastu zreeettt~ hekhek :")*rajin kan?*
3)pastu tumis kan barang-barang yang no 2 tu..lepas letakan santan yang dah perah tu dalam tumisan tadi(tumisan? paham2 sendiri lah ~..~)  jagn lupe gak pada si serai.,then tggu sampai mendidih. kacau-kacau ye,pastikan api kecik-kecik sedang je.. nnt takut berketul-ketul..*ape yang ketul? kuah tulah..T-T
4)pastu balingkan*ganas* udang tdi..pastu letak lagi sikit garam secukup rasa:")
at last... tggu sampai mendidih.
tadaaa~ siap!

selamat mencuba..hakhak..
p/s: sejujurnya. aku xreti masak. tapi mak aku selalu pesan. kalau nak masak-masak ni. yg penting hati kena ikhlas :")
sebab ingt senang ke nak merasakan keikhlasan hati. sebab tu kalau ibu.mak.mama korang sumer masak walaupun jarang masak. sekali die masak. mesti kite seronok.sebab ikhlasnya hati seorang ibu dan kasihnya dia terhadap semua  kan sweet :")
so selamat mencoba... **hope lain kali aku rajin lagi. ekekeke :P
chow~^.^V






No comments: