klik secara gumpalan please

Saturday, January 26, 2013

selami hati :)

assalamualaikumm.
masing-masing ada kekurangan dan kelebihan masing-masing..
kalau kita asyik nak tengok kelebihan je, bila nampak kekurangan die. rasa macam nak marah-marah pukul-pukul.
lebih baik tinggalkan dia. sebab u not deserve to always beside them.

bila kita tengok kekurangan die alwayss, kita nasihat selalu-selalu *cara berhemah*.
then, tetibe, bila orang yang kau dok nasihattu gedebuk ALLAH berikan kelebihan lebih dari kau. sedangkan kau rasa dia ni mmg tak deserve dapat apa yang sepatutnya ALLAH beri.
amboi, tolong betulkan balik niat tu.. and better jugak kau tinggalkan dia.. sebab kau langsung tak layak untuk bersama-sama dengan dia..

tapi if u tried to pulihkan semangatnya, walaupun dia larang. kau usaha tak putus asa, sebab nawaitu lebih kuat dari egoo.. and u learnt macam-macam, kau berusaha sehabis mungkin.. mintak doa, mintak lah segala macam dariNYA..
tapi hasilnya still negetip, kau sendiri faham apa yang sepatutnya.. at last must "ISTIHARAH"

bercakap pasal usaha ni..
kita kadang-kadang rasa dah cukup berusaha dah ni. tapi kita ni lupa alpa leka. dan hyper percaya dengan tahyulll, toyol dan geng-geng sewaktu dengannya..

ada yang percaya naluri manusia ni kuat..
perasaan ni kuat, lebih-lebih aspek negetip. *akulah tu* .kalau dah negetip tu, sebenarnya
syaiton bisikan kan kita. supaya kita "lagha" taknak, malas, buat benda yang baik dan perkara yang baik-baikk.
tu semua datangnya dari hati. kalau hati kotor.. senang je kita menyakiti org lain.
sebab hati kita mati.. takde deria rasa.. kita rasa ok, orang lainn? sentap menggila (╥﹏╥)
aku pun kadang-kadang golongan ni jugak.. was-was..senang buat org menderita..
maafkan saye ye kawan-kawan..

kita selalu lupe pada yang SATU, kerek kononya fakta-fakta, yang dekeluarkan oleh profesor, dr. dan bla-bla-bla tu betul, bagus dan excellent
 apa die cakap ikut dan terlalu taksub dengan kajian yang kita sendiri tak sahih tentang kebenarannya.. sebab ape? kita kerek dengan DIA kita lupe dengan kuasa ALLAH
"KUN FAYA KUN" maka terjadi lah apa yang ALLAH inginkan..
kadang-kadang kajian ni pun boleh buat kita syirik.. sebab ape?
contohnya lah
" kita terbaca satu artikel yang dikaji oleh professor b, bahawasanya orang yang lahir bulan 18 ni tak boleh ada sifat positif, suke marah-marah tak tentu pasal dan suka merungut, haip, ni contohhh.
lepas tu si polan yang bendul ni percaya pulak tu. lepas tu, si polan ni,timbul perasaan putus asa..lepas tu nak menyendiri kononnya hidup die ni takde pekdahnya lagi(˘ ~˘)".. nampak tak permainan die kat situ.. tak boleh, nehiiiii.. sebab dalam tak sedar kita percaya, selain dari ALLAH.. yang boleh tentukan apa akan datang ALLAH. yang boleh hidupkan kita, matikan kita juga ALLAH..
kita rasa esok kita bersedih.DIA cakap happy.. maka gembiralah kita esoknya..

tapi aku sedari, aku juga manusia biasa, kadang-kadang still bersedih negetip, rasa jauh.. sebabnya? mungkin ALLAh nak uji perasaan aku.. tapi sakitt sangat *sabar ye hati*
kadang-kadang manusia ni, die nak perhatian je. dari org yang die trust.. lebih-lebih lagi perempuan macam aku ni.. kita selalu sedih bila, my feeling tak matching dengan situation, then bila stat bercerita. herm jawapannya. sakit jiwa.hekhek >,<
*sebab tu aku tak suke share dengan org what i,m feel* orang usaha untuk paham, but akhirnya takkan paham t.t

tapi aku sedar.. bila aku negetip, ada juga yang still care about me, even die tu egois.
die jugak amik tahu, walaupun aku tak tahu macam mana..
die take care kat aku..even he love to off  phone..
sebab tu cara dia. i will respect.
but tulah aku sedar, kita manusia tak boleh ubah apa manusia ni fikir. aku syukur sangat-sangat apa yang berlaku.. :)
kalau dah tak leh blah, just end it, sebaik mungkin..
tq Alien
tq ALLAH
i will move on more positif, ape pun berlaku.
even DIA ubah perasaannya terhadap aku.
aku redha. dan takkan sia-sia kan masa depan aku. dan berdoa masa depannya jugak akan lebih terjamin. dan aku percaya, doa je yang akan membuat kita kuat dan tabah..
sebab, dalam hidup ni, aku percaya satu perkara je..

bila didatangnya seseorang dalam hidupnya, kadang-kadang kita yakin dia milik kita,
tapi hakikat KAU pinjamkan nya pada aku. untuk aku belajar sesuatu padanya..

mulai hari ini,
aku akan berhenti berharap..
aku hanya bertawakal. sesungguhnya memberi hati kepda manusia tu indahnya sementara,
tapi bila terluka. mmg kejamm rasanya.

segala masalah, ada penyelesaiannya kan. bincang, doa tawakal, dan if bukan untuk kita kena lah berserah.. doakan yang terbaik untuk aku semuaa..
tq awak,
::aku berharap, masih ada sinar senyuman diwajah aku untuk mereka hari esok..
i live because of my responsibility to ALLAH,
mom, abah, adik, abang, dan insan-insan yang lebih memerlukan aku.
jika cintakan aku, cintai segala tentangku..

sesungguhnya ALLAH maha mengetahui setiap benak pemikiran aku dan perjalanan hidup aku:) aminn
wasalamm

No comments: